torsdag 28 januari 2010

Matintresse

Har de möjligen inmundigat en "Finsk Sommarmeny"?


Förra veckan såg jag "Halvåtta hos mig" för första gången, det var en sannerligen urusel värd/kock som stod för underhållningen, han hade inte ett rätt så att säga. Jag blev i alla fall inspirerad och har nu gjort 2! Olika menyer för min ansökan till programmet, se följande:



Surprise!

Förrätt: Dra åt pepparn!
(Finncrisp med pepparrotsost)

Varmrätt: Sillkudde
(Löksillsfyllda ravioli med en sås bestående av Svennes kaviar och creme fraiche)

Dessert: Burkpersikor


Finsk sommarmeny:


Välkomstdrink:Solnedgång
(Ett glas Koskenkorva* med ett lingon i).

Förrätt: Finsk Sommarsoppa

(Koskenkorva serverad i en blommig sopptallrik).


Varmrätt: Gurka a lá Finn
(En soppskål fylld med Koskenkorva med en bit saltgurka).


Dessert: Blåbärsurprise
(En dessertskål fylld med Koskenkorva med 5 blåbär).







Ja, det här är alltså en normal finsk lördagssupé, efter en uppvärmning med 5 starköl till bastun. Om man tycker att menyn verkar för matig(antagligen har man då finskt påbrå) så föreslår jag att man helt enkelt knyter ett snöre runt gurkan och doppar efter egen smak.

OBS! Om ni planerar att bjuda ett större sällskap med finländare på denna middag, så råder jag er att göra som de gör i Finland, be ALLA att hänga av sig knivarna i hallen, då det finns en viss risk för att osämja kan uppstå redan innan desserten.

* I Finland är det förstås 60%-ig Koskenkorva som trakteras, men i Sverige finns ju ett 37,5%-igt alternativ att bjuda på, vilket kanske är att föredra då vi alla vet att svensken ej tål sprit i samma mängder som genomsnittsfinnen.

4 kommentarer:

Harri Klingsten sa...

Tack för ett helt suveränt mattips, Jocke! Jag skall anmäla dig till "halv åtta hos mig". Tror du skulle göra succé.

Joakim Draköga sa...

Tack Harri för att du visar intresse, jag vet ju att du gärna skulle bli bjuden på "Finsk sommarsupé":)

Harri Klingsten sa...

Precis o då snackar vi inte 37,5% det använder vi finnar som groggvirke :-)

Joakim Draköga sa...

Hahaha, den var BRA!