söndag 5 april 2009

Veckorapport 1 (som blev lite mer) ”Nya livet”

Vilda powerwalkar också med en vagn.
Foto: Joakim Draköga


Jag har nu levt mitt ”nya liv” i en vecka. Nu undrar ni hur det har gått och vad jag gjort för förändringar. Jo, jag tjuvstartade på lördagen med att ”powerwalka” med Vilda i vagnen under hennes sovstund på dagen, och jag fortsatte med detta 3 dagar i rad. Den fjärde dagen sov Vilda och jag ”dagsluren” tillsammans i vår stora säng p.g.a. att Vilda sovit dåligt på natten och det hade till följd att jag var ganska matt den dagen. Jag ska erkänna att jag även ”kände” av benen då.

”Powerwalken” består av att jag går förbi Karlberg över en bro och så följer jag vattnet längs Karlbergskanalen till Stadshuset, det är en väldigt vacker promenadväg och i och med det ganska vältrafikerad av folk som promenerar, springer eller cyklar. När jag kommer fram till Stadshuset vänder jag och går samma väg hem, jag tror att sträckan är nästan 1 mil och det tar ca 1 timme och 20 minuter att tillryggalägga sträckan. Jo, jag vet, nu tänker ni att det låter lite underligt att jag skulle gå så långt på så kort tid. Låt mig förklara, jag går inte i snabb takt jag går i en rasande takt, precis under tempot som kallas jogga.

Var gång vi avslutat vår runda har Vilda vaknat när vi gått in genom porten, glad och utvilad, jag svettig och rosig om kinderna. Väl inne i lägenheten får Vilda sitta i sin stol och ta en liten förrätt innan lunchen, till förrätten underhåller jag henne med att göra pullups, situps och armhävningar 3 set. Jag gör varje övning tills mjölksyran börjar pumpa. Efter dessa nöjen så har Vilda och jag duschat tillsammans. Vilda, som tidigare fördömt duschningens tjusning å det grövsta, har nu helt ändrat inställning och brukar numera hellre vilja duscha än bada. Efter duschen tar lunchen vid och sedan fortsätter dagen med olika aktiviteter som jag kanske tar upp vid ett annat tillfälle…

Nu har det alltså gått nio dagar sedan jag tog min första powerwalk, av dessa dagar har jag powerwalkat sju gånger varav en gång med Kirsi, det var i fredags som vi kom iväg efter att Vilda och Disa hade somnat för natten. Ida, som är tretton år, fick ansvaret för hemmet och hon skulle förstås ringa om det uppstod problem. Vi var ute exakt en timma och det var härligt att gå och småprata samtidigt som man gjorde något sunt. En dag vilade jag som jag redan berättat ovan. En dag lekte jag ”tjuv och polis”(se nedan) med barnen i Karlbergsparken och det är träning det, jag lovar! Så jag har haft en vilodag sedan lördag förra veckan.

Vår lek ”tjuv och polis”(jag kallar den det, men vi har aldrig namngett den) går ut på att jag jagar tjejerna i skogen i Karlbergsparken. När jag får tag på någon av dem tar jag den tjejen till ”fängelset” (det är en grupp träd som växt i en cirkel på ca 1 meter som får agerar fängelse), jag låtsas låsa en osynlig dörr och sätter fart efter nästa ”tjuv”. Grejen är att om någon av tjejerna lyckas ta sig till fängelset och låsa upp dörren så blir ”kunden” fri. Denna lek kan pågå i någon timme och jag kan säga som så, jag får springa!

Ja, just det! Jag glömde nästan att skriva om mina framsteg. Innan jag började mitt nya liv var min vikt 80 kg och midjeomfånget var 102 cm. Idag är vikten 80,5 kg och 100 cm midjeomfång, jag bryr mig mest om är midjeomfånget. Jag ska tillägga att vår våg är gammal, en sådan där med en rund skala som snurrar ni vet. Jag ska köpa en digitalvåg så snart jag hinner…

3 kommentarer:

Lina♥ sa...

2 cm redan borta, duktigt! :D
Det är ju musklerna du bygger upp nu som väger 0,5 kg mer ;)
Kram från småland, by the way.. när det är "klart" här nere så kommer det läggas upp en bild på följande adress: http://www.smp.se/personligt/webbisar/ , men vi kommer givetvis underrätta med ett sms först ;)

Joakim Draköga sa...

Hej på dig Lina:) Ja, vi går i väntans tider här i Stockholm. För både du och Kirsis syster ska ha barn när som helst :)

Kram//Farbror Joakim

Joakim Draköga sa...

Kirsi blev lite "sur" för att ni inte ska ringa.... ;)