onsdag 25 mars 2009

Disas femårskalas

Hanna finns där bakom/under ballongerna.
Foto: Joakim Draköga



Disa nöjde sig inte med ett trollspö när hon skulle trolla.
Foto: Joakim Draköga



I söndags hade Disa sitt femårskalas, hon fyllde år den 8/3 (internationella kvinnodagen). Hon hade kalaset tillsammans med Emmy, en av hennes två bästisar den andra är Tiara. Kalaset var lokaliserat till deras dagis ”Två tungor”, det är också en historia! Dagisnamnet alltså.

Dagiset heter ”Kaksi kieltä” på finska, det finns väl inte en svensk som inte vet vad ”kaksi” betyder, men ”kieltä” innebörd är nog mindre känt. ”Kieltä” har två betydelser nämligen ”språk” och ”tungor”. Av någon oförklarlig anledning har dagiset valt att använda tungor (Två tungor) i namnet. Det hade varit mer begripligt om de använt språk (Två språk) då de flesta hade förstått att det är ett tvåspråkigt dagis det handlar om.

Tillbaka till kalaset. Det var några dagispolare där och det bjöds på godsaker. Den största behållningen för barnen, och oss vuxna, var när trollkarlen ”MaxMagico” kom för att underhålla oss. Det var många skratt och jag kom på mig själv med att skratta och njuta av att se barnen ha så roligt. Mitt största garv kom när fyraåriga Axel skulle förklara något för ”MaxMagico” och inledde sitt anförande med dessa ord: ”Faktum är….” Det lät så underbart lillgammalt. Jag gick genast och frågade Axels mamma, vid namn Annika, om det är hon eller Micke (pappan) som använder denna inledningsfras för ofta. Nu när jag tänker efter så har jag nog hört Micke säga det ett antal gånger;)

Efter ”MaxMagicos” föreställning var det dags för honom att göra svärd- , hund-, och ”jagvetintevad”ballonger. Denna avslutning utmynnade i att vår familj, Ida och Hanna var också på kalaset, tog bussen hem drunknandes i ballonger. Disa tyckte det hade varit jätteroligt, speciellt att hon fått hjälpa ”MaxMagico” med ett trick. Så det kan jag tipsa alla småbarnsföräldrar om, hyr in en trollkarl till kalaset.




1 kommentar:

Anonym sa...

Vad Disa ser "finurlig" ut på denna bild, ser ut som hon kommit på ett eget magitrick.. ;)