onsdag 25 mars 2009

”Min egen stol på jobbet”-syndromet

MVH Ida? Undrar hur Ida är när hon inte är vänlig?
Foto: Joakim Draköga


Fotot ovan är taget i Lidl-affären på Sankt Göransgatan. Jag tror inte att Ida har tagit sin privata stol till arbetet, men jag förmodar att någon har den otrevliga ovanan att begagna stolen. Nej, det här är inget konstigt. Ida har drabbats av ”min egen stol på jobbet”-syndromet och Ida har förstås all rätt att skriva vad hon vill på sin ”egen” stol, jag förstår henne. Been there done that.

Jag har själv haft ”min egen stol på jobbet”-syndrom, det var på mitt första riktiga jobb, det var ett verkstadsjobb på dåvarande Volvo BM i Eskilstuna numera heter det VME (tror jag). På jobbet hade vi ALLTID samma platser på varje fikarast och det föll sig naturligt att den platsen, med tillhörande stol, var ens egen. En dag hade jobbarkompisen Johan satt sig på min plats och jag blev irriterad på den respektlösheten att han visade mot mig. Jag stegade fram till honom och sa:
- Flytta på dig, du har satt dig på min stol.
Varpå Johan svarade:
- Din stol? Står det ditt namn på den?
Nä nu j----r tänkte jag, alla som läser denna blogg flitigt har förstås förstått att jag använde min väldokumenterade diplomatiska talang och sa:
-Lyft på dig annars är skjorta tom! Skjortan blev aldrig tom för stolen blev ledig samma sekund som jag sa m.

Jag förstod ju att detta skulle ske igen, Johan var snäll men ibland var inte alla hemma, så när alla var tillbaka och jobbade så gick jag till ”min” stol vände på den och skrev: ”Jockes stol” på undersidan. Det gick någon månad och så satt han där igen och jag sa:
-Du sitter på min stol.
Johan svarade:
- Din stol? Står det ditt namn på den?
Jag svarade:
- Ja det gör det!
Johan skrattade till och sa:
- Det gör det inte alls.
Varpå jag, i triumf, svarade:
- Res på dig.
Där fick han…hehe


Det har framkommit att andemeningen i mitt slut varit lite oklar, så nu frågar jag er läsare. Varför bad jag Johan, i triumf, att resa på sig?

Kan ni ta er tiden att skriva edra svar i kommentarer....snäälla....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, det är tur att man LÄSER inläggen o inte bara kollar på bilderna, kan nog lätt bli fel då... trodde först att det var "er -Ida" som markerat sitt "revir".. :P

Joakim Draköga sa...

Igår hade Ida ovetandes satt sig på denna stol, Kirsi sade till henne att titta vad det stod på ryggstödet....Haha