söndag 27 juli 2008

Bastu i Finland

Herr Draköga efter en riktigt het sauna.
Se hur avslappnad jag ser ut.


Vi var i Finland lite mer än två veckor den här sommaren. I Finland badar man inte bara bastu, där NJUTER man bastu. Det kan närmast ses som en religion att NJUTA bastu i Finland. Jo allvarligt, jag ska räkna upp några likheter mellan att bada bastu och den kristna religionen.

Man går till kyrkan på söndagar = man bastar alltid på lördagen ( man bastar säkerligen minst två ggr till i veckan men alltid på lördagen).

I kyrkan använder man vatten(dop). = I bastun använder man mycket vatten.

I kyrkan använder man alkoholhaltiga drycker(nattvarden) = I bastun ..... Behöver jag förklara?

I kyrkan har man ett altare = I bastun har aggregatet den rollen.

Jag är ju 100% finne i blodet så det sitter i mina gener att älska bastubad, och lita på att jag NJUTER....

Inga kommentarer: