torsdag 31 juli 2008

Toast som smakade mumma

Vår nya "matgrupp".
foto: Kirsi Ahlström


Hemma hos oss är det jag som lagar maten, det har bara blivit så. Igår gjorde jag toast till mig, Kirsi och Disa (Vilda är för liten). Jag började med att smörsteka champinjoner medan jag bredde nedre Kejsarfranskan med Cantadou vitlök/örter. Efter det lade jag på rökt skinka och skivad gurka. När champinjonerna såg bra ut i stekpannan var det dags att blanda i mycket pressad vitlök. Jag hyvlade den lagrade cheddarosten medan champ/vitlök fräste lite i pannan, när det fräst färdigt skulle det på brödet. Täckte detta med ost innan jag la på en Kejsare till som lock.

Vid det här laget hade min assistent, Disa, upprepat ett mantra om hur gott det doftade, även Kirsi hade stuckit in huvudet genom köksdörren för att göra Disa sällskap i lovsången. När vi satt med dessa mästerverk framför oss dreglade vi ungefär som Vilda (som börjat få sin första tand). Disa åt med god aptit, hon sa att hon skulle äta 10! stycken, men det blev en och en halv. Jag gillar att laga mat, speciellt när det blir så lyckat att jag t.o.m. skriver om det!

1 kommentar:

Tokmoderaten sa...

Du är ju bara så duktig Jocke, tänk om alla kunde vara som Du...
Fyra bloggar på en dag och ändå kapabel att göra goda toasts. Förstår att du lät Kirsi fotografera bordet när du var så upptagen.