torsdag 31 juli 2008

I´m loving it!


Jag har, i tidigare inlägg, skrivit om amerikaners övervikt. Nu är det på tapeten igen. Den här gången handlar det om förbud för nya snabbmatsrestauranger.
Jag citerar från Aftonbladet: "Myndigheterna i Los Angeles godkände på tisdagen ett ettårigt förbud mot att öppna snabbmatsrestauranger i fattiga områden med överviktig befolkning. Beslutet berör en halv miljon människor i ett område i södra Los Angeles med en befolkning som till övervägande del är svart eller har latinamerikanskt ursprung. Åtgärden är avsedd att uppmuntra hälsosammare matvanor. Det antas vara första gången som snabbmatsrestauranger begränsas av hälsoskäl." Slut citat. Det var nästan hela artikeln.
Det kanske är för sent att sätta ett förbud mot öppnande av nya snabbmatsretauranger, när befolkningen redan är så fet att detta förbud kommer till? Är det kanske så att de är så feta att de inte orkar ta sig till sitt stamhak längre? Och ett år, shit vad de tog i!
Jag blir förbluffad över att läsa den här artikeln. Amerika ”frihetens land”, i alla fall ”kommersens frihetsland numero uno”, förbjuder öppnande av SNABBMATSRESTAURANGER vilket är vad hela landet är uppbyggt på. Jag måste säga att efter FRA-lagen så är nog detta den nyhet som förvånat mig mest……

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag tror inte att det kommer hjälpa. som du sa innan när dom redan har problemet med övervikt försvinner det inte på ett år det skulle bli förbud minst 5 år om inte mer för att folket skulle kunna få en chans att återhämta sig och bygga upp en bättre livsmedles kedja som är helsosam och bra.