tisdag 3 juni 2008

Journalistikens död?

Nu har vi fått veta domen i tryckfrihetsmålet om förtal av den förre detta Sundbybergspolitikern Erica Lejonroos. TV4 klarade sig och Erica ska betala 85 000 kronor i rättegångskostnader.

Då vet alltså gemene man att journalister kan ljuga, ärekränka o.dyl. utan a rädsla för rättsliga följder. I längden betyder ju det att journalistiken förlorar sin trovärdighet (som redan svajar på en skör tråd). Det blir väl till att kalla journalistik något annat i framtiden? Fabulistik kanske? Eller Skarvistik? Äh, det behöver ju inte sluta på -istik. Vi kallar det fabulering eller skarvning helt enkelt. Vad jobbar du med? Jag är fabulerare/skarvare, det är inte samma status i de titlarna som journalist. Nu hoppas jag att en enad journalistkår säger sin mening om detta rättshaveri! Domen går tyvärr inte att överklaga, vilket jag antar att Erica hade gjort.... om det gick.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du hjälper mig att sprida dessa felaktigheter om mig.

Jag har själv sedan några dagar börjat kommentera för fullt: http://lejonroos.wordpress.com/

/Erica

Joakim Draköga sa...

Hej Erica, varsågod... Och stå på dig.
/ Joakim