söndag 18 maj 2008

Hundägare, hur tänker de?



När jag går till Vasaparkens parklek med Disa, vilket händer ganska frekvent, går vi förbi en "hund-rast-ruta". Jag brukar slänga ett öga för att kolla hur det ser ut i den "rutan". Där är det kliniskt rent från hundskit! Jag lovar!
Det måste vara det enda ställe i Vasastan som är helt befriat från hundskit.
Jag skulle vilja göra en undersökning på alla rutor i stan. Om ni har vägarna förbi en sån ruta, kolla om ni ser hundbajs i den och kontakta mig om resultatet.

Anledningen till att jag tar upp detta ämne.
När jag häromveckan var på väg till Mellqvist kaffebar, såg jag en kvinna 30+ som lät sin hund kissa på ett bildäck, ett bildäck som satt på en bil! Till en början såg det ut som hon inte visste vad hennes lille älskling hade för sig, men sen såg jag tydligt att hon kollade om hunden var klar! Jag skakade på huvudet och tänkte otryckbara tankar om denna hundägare. Det här öppnade mina ögon och sedan dess har jag sett två hundägare som låtit sina hundar kissa i portuppgångar, minst tio hundskitar på Rörstrandsgatans trottoarer.
Jag har svårt att förstå hur dessa hundägare tänker. De verkar ju tycka att det är helt ok att deras hund pissar i någon annans port!? Eller skiter på trottoaren!? Finns det någon lag man kan åberopa när man ser en hund pissa i en port? Man kanske kan anmäla för skadegörelse? Jag vet inte.
En sak är säker, nästa gång jag ser en hundägare som låter hunden pissa i någon port, då ska jag ta reda på hur de tänker...

Inga kommentarer: