söndag 25 maj 2008

Står jounalister över allt, t.o.m. sanningen?

Behöver vi söka längre?


Jag reagerade på den här historien http://www.aftonbladet.se/debatt/article2526814.ab när jag läste om den på tokmoderatens blogg. Nu är den på tapeten igen. Det handlar om en journalistik som står över all kritik.

TV4 har gjort några plumpa övertramp tidigare, men nu har vi ett nytt läge. Nu visar andra journalister att måttet är rågat. Jag har aldrig upplevt det tidigare, att journalister "tar avstånd" från kollegor. Jag förstår att TV4 slåss med näbbar och klor för att de ska vinna det här målet. För om de skulle gå vinnande ur den här historien, vilket verkar omöjligt, vem skulle då orka ta strid om (läs när) TV4 ärekränker igen? Om TV4 förlorar är vi nästan i samma läge, vem orkar slå näven i bordet när de vet hur långt TV4 är beredda att gå? Det är säkerligen den strategin TV4 har.

Jag märkte ett roligt sammanträffande, om man som jag råkar trycka på shift när man skriver fyran så blir det ¤, mycket likt ett dajmkryss. Det spelar alltså inte så stor roll om man råkar skriva TV¤, alla förstår ju ändå innebörden.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

TV4 har lärt sig ett Amerikansk knep som Republikanerna använt i många år för att smutskasta demokrater det kallas "Guilty by association" man slänger fram ett felaktigt påstående, allmänheten kommer för alltid att koppla ihop politikern med påståendet oavsett om det är sant eller falskt. Republikanerna är dock mycket mera finurliga de slänger ut ett nonsens påstående t ex "Senator Howes är inte pedeofil", vilket läsare felaktigt vänder på och sedan för alltid misstänker att Senator Howes är en pedofil. Han är nog inte så oskyldig som de påstår, något måste han ha gjort...

Joakim Draköga sa...

Ok, men TV¤? Menar du att de är köpta? Det kan de väl inte vara.....Ojdå TV4 skulle det ju vara.