onsdag 6 augusti 2008

Beroende bebisar

Är detta "sömnmedelsbebisarnas" framtid?

Jag läste en chockerande nyhet på Aftonbladet, SVD och DN! Jag saxar från AB: "Utskrivningen av sömnmedel och lugnande läkemedel till barn och tonåringar har ökat med drygt 200 procent på fem år. Även barn så unga som ett år får oftare sömnmedel. Sömnforskare och barnmorskor varnar för trenden." Den sista meningen betyder att detta kan vara skadligt.

Herre Gud! Vart är vi på väg? Jag fattar inte hur en läkare kan skriva ut sömnmedel till bebisar? Jag ser dialogen framför mig. Mamma är M och läkaren är L.

M: Tindra sover dåligt på nätterna, hon vaknar flera gånger och är så orolig då.

L: Oj då, det var ju inte bra. Hur mår du av det då? Får du sova?

M: Nej, jag får ju gå upp och trösta, det tar ju ca. 20 minuter och sen tar det säkert 20 minuter till innan jag somnar igen. Tindra är trött på dagarna och sover mycket då, men då måste ju jag vara vaken.

L: Ja, det är sant. Men det är ju en mycket vanlig situation du är i. Det är många barn som har en orolig sömn på nätterna. Speciellt ettåringar som börjat få tänder och så…

M: Jo, men Tindra har ALLTID varit så här, jag vet inte om jag orkar så mycket längre.

L: OK, men du ska vi skriva ut ett sömnmedel till Tindra så att nätterna blir lite lugnare?

M: Sömnmedel? Finns det till så små? Kan man verkligen ge sånt?

L: Jo det finns, och jag har skrivit ut det till en del som har samma problem som DU (lägg märke till att jag syftar på mamman f.a). Och det har blivit mycket bättre då.

M: Ok……ja vi kan ju alltid prova ett tag…..

Ok, jag vet att det kan vara jobbigt med barn som inte kan sova på natten (been there), men va f-n! Det kan ju inte komma som en nyhet att barn kan ha svårt att sova, speciellt bebisar! Jag börjar, mer o mer, luta åt att man lagstiftar om föräldrakort innan man får skaffa barn. Föräldrakortet ska kräva att man går en föräldrakurs med ett teoriprov innan man får bli gravid. Jag är smått upprörd nu…

Inga kommentarer: