söndag 24 augusti 2008

Disa lärde sig ”Klockan slår”.

Djurgår´n gjorde mål! Disa vid Karlbergskanalen
ca. 900 meter från vårt hem.
foto: Kirsi Ahlström

Klockan slår, klockan slår Djurgår´n gjorde mål. Åh, vad skönt det är att se Djurgår´n göra mål. Hej! Melodi: Bjällerklang.

Den sången ljuder från Djurgårdare/Djurgårdsklacken när Djurgården gör mål. Det är också den första låt Disa lärde sig att sjunga. Inte p.g.a. att hon sett många mål av Djurgår´n, utan för att jag dansade, till den låten, med henne minst en gång om dagen sedan hon föddes t.o.m. hon blev åtminstone 2 ½ år. Dansen började till en låt som heter ”Vi snodde samban”, den har en skön sambarytm som jag inte kan låta bli att dansa till, efter sambalåten kom en halv minut av ”klockan slår” då dansen fortsatte av bara farten.

Jag hade inga tankar på att lära Disa ”Klockan slår”. Jag dansade för att hon verkligen såg ut att njuta av vår virvlande dans, precis som jag också gjorde. Hennes ögon började tindra så fort jag började trixa med DVD-spelaren, och sen upp i min famn och samban kunde börja. Jag minns Disas höga skratt när jag snurrade runt med den lilla älsklingen vid min hals.

Så en dag när Disa var ca.2 ½ år hände det, jag minns att vi gick på Tomtebogatan, Disa var på väldigt glatt humör då hon plötslig började sjunga ungefär så här: ”Locka lå, locka lå jygå jode mål, de e så sön att se jygå göla mål.”. Tror ni att jag skämdes? Absolut inte! Min stolthet visste inga gränser efter min älskade lilla flickas första sång. Jag blev så stolt att jag t.o.m. snyftade till lite.

Varje år vid juletid tror Disa att det spelas ”Klockan slår” lite varstans i stan. Om vi är ute och går när hon hör ”Bjällerklang” så rycker hon i min hand och säger: ”Pappa, pappa de spelar ”Klockan slår.” Varpå jag en gång svarade: ”Javisst, Jultomten är ju Djurgårdare!”.

Ps Halmstad - Djurgården 1-2 (foboll), HV71 - Djurgården 1-2 (försäsong hockey) det börjar ljusna nu. Ds

Inga kommentarer: