måndag 25 augusti 2008

Diskriminering i Sverige.

Jag läser i Aftonbladet och DN om diskrimineringen av fattiga barn i Sverige. Jag citerar från ab: "Otydliga regler gör att många skolor fortfarande kräver betalt för till exempel resor och studiebesök. – Det här strider mot barnkonventionen, skriver Rädda Barnens ordförande Inger Ashing på DN Debatt." Slut citat.
Det kan kosta för föräldrar, här är lite prisuppgifter; Studieresa: 1 000 kronor. Övningsbok: 70 kronor. Resa till koncentrationsläger i Polen och Tyskland: 3 000 kronor.

I ett tidigare inlägg hintade jag om att min uppväxt inte var så "fet". Att inte ha råd med resor för barnen är alltså inget nytt för mig, I´ve been there, som man säger. Det hände mig och jag minns det än, 32 år senare Inte så att jag tänkt på det, men när vår familj var i Kolmården under midsommarhelgen, då poppade det upp.

Jag citerar från DN: "Regeringen förbereder som bäst ett förslag till ny skollag. Det väntas vara klart i höst. Det är ett utmärkt tillfälle att råda bot på diskriminering och förvirring. Luckan i lagen måste täppas till. Rädda Barnen uppmanar regeringen se till att det tydligt framgår av den nya skollagen att inga avgifter av något slag får förekomma i skolan." Slut citat.

Då kanske någon vänder på steken och säger: "Ska en hel klass få lida för att kanske 1-3 elever inte har råd?". Nej, det behöver icke lidas överhuvudtaget! Det blir bara till att jobba hårdare för att få in pengar till sin klassresa o.dyl. Alla i klassen hjälps åt för att det ska bli av, sälja bullar, lotter osv. det är ju inget nytt. Det är ett ypperligt tillfälle att få en klass att sträva mot samma mål.

Det här blev ju nästan ett brandtal, men är det något jag brinner för så är det barnen som inte har det så fett i det svenska samhället. När jag var ungkarl hade jag t.o.m. funderingar på att starta någon slags volontärverksamhet för att hjälpa barn med ensamstående föräldrar som har det knapert. Min enkla idé var att ta med/bjuda en kotte på, i mitt fall, hockey- och fotbollsmatcher. Varför jag inte fullföljde min idé? Jag tänkte att det skulle bli svårt att skilja på de män som gör det för rätt anledning och män som gör det för de är pedofiler och till en viss del för att inte själv bli stämplad som en (det var när pedofildebatten var på topp).

Jag förstår hur jobbigt det är för de föräldrar som inte har råd med t.ex. klassresor till sina barn. Jag skulle inte må bra om jag var i den sitsen. Det är en härlig känsla när man får se sina egna barns glädje. Nu måste jag sluta, Vilda vill ut och gunga....

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hallå! -Det där med diskriminering...HomO JämO Do o s v Är det inte en enda som har kommit på att alla lågavlönade, förtids- och fattigpensionärer är diskriminerade? Och ingen ens höjer på ögonbrynen! Varför görs då ingenting åt det? -Detta om något är väl kriminellt!
Peter Wehlin, Haninge.

Joakim Draköga sa...

Möjligen med den skillnaden, nu kanske jag är lite hård, att de flesta av dem du räknade upp, har väl kunnat styra sitt liv åt något håll. "Fattigbarnen" har inte haft något val...