lördag 9 augusti 2008

Finlandssemestern, Båtresan.


Hanna och Disa hälsar på en "puppet".

Det har varit så mycket annat att stå i (ny soffa, ny matgrupp, fixa Idas rum osv.), så jag har nästan glömt bort att jag ville skriva om vår Finlandssemester, men nu ska det skrivas.

Vår finlandsresa började den 26/6 då vi tog båten Silja Serenad eller symphony till Finland. Vi väljer alltid Silja Line för att vi anser att det är mer fylla/bråk på Viking Line. Tillbaka till storyn! Vi hade fixat en familjehytt, vilket är en stor fyrabäddarshytt med en bäddsoffa i mitten. Det finns alltid fyra läskedrycker och två öl i kylen, och självklart teve i hytten.

Vi brukar alltid se till att äta så fort som möjligt, dels för att det är lugnast då, och dels för att då är den största stressfaktorn borta från agendan. När maten är äten är det dags för taxfree, då får de två större tjejerna köpa vad de vill för egna sparade pengar, det brukar bli två påsar av ngt godis. Disa har ingen veckopeng så hennes godis står vi för, då gäller regeln två påsar godis. I vanliga fall har vi lördagar som godisdagar, men när vi reser så får barnen äta på båten också. Efter dessa ”måsten” är det dags för ”fria-aktiviteter”, vilket betyder att jag och Kirsi tar hand om Vilda, samtidigt som tjejerna (Ida o Hanna, de två äldre) tar med Disa på äventyr, som är att springa ned till konferenssalarna. Nu undrar ni; varför i hela friden vill de dit? Jo, under semestertiderna bygger Silja ett stort lekland i konferensdelen. Hela båtresan går egentligen i barnens smak, de har t.ex. mumindisco och en familjeshow (som förstås är en barnshow), ni kan lita på att tjejerna gillar läget!

Efter showen är det dags att knyta sig, jag ska fixa till Disas bäddsoffa. Jag lyfter den delen som ska lyftas och ska dra den en bit mot mig, helt plötsligt tar det stopp, varpå soffan slinter ur mina händer och ned på min tå (för er som läst mina tidigare inlägg, jo det var tån jag senare gjorde illa under teveincidenten!), Jippi vad ont jag fick. Jag satte mig på bäddsoffan och andades långa och djupa andetag, det är vad jag minns, men förmodligen lärde sig tjejerna några nya glosor också. Hanna började gråta för att jag hade så ont, berättade Kirsi för mig senare. Vi låg långt mot fören i båten, på 11 våningen och det var tyst och lugnt hela natten :)



Inga kommentarer: