torsdag 28 augusti 2008

Ett "svin" har uttalat sig.

Jag har nyttjat denna bild tidigare,
men jag gillar den skarpt.

Jag är så trött på fotbollsproffsens inställning till livet. Jag läste en rubrik för ett tag sedan då ett proffs sagt att han är slav. Nu har det hänt igen! "Arja-svin", förlåt Arsjavin skulle det vara, har en agent som gått ut i media och förklarat att hans "svin" - oj det hände igen? - är en slav. Här råder ett stort missförstånd! Antingen har jag totalt missförstått ordet slav, eller också använder vissa människor ordet lite "hipp som happ", jag kände att jag måste ta reda på hur läget ligger! Så jag slog upp ordet slav i SAOB, här kommer betydelsen:

" (numera bl. om ä. l. utländska förh.) per­son (man) som är någons egendom o. saknar mänsk­liga o. medborgerliga rättigheter (o. kan köpas o. säljas ss. en handelsvara), ofri person; livegen.”

Jag kan gå så långt som att hålla med om att Arsjavin är en handelsvara, men det blev han i den stund han skrev på sitt första kontrakt, vilket han förmodligen gjorde helt självmant! Den här killen har en årslön som motsvarar Ghanas BNP, och har fortfarande mage att bete sig så här. Jag ångrar att jag bad om förlåtelse för det där med ”Arja-svin”, för han är ju arg och uppenbarligen är han även ett svin…
ps. Jag förstår att vissa tycker jag är taskig som nedvärderar svin, men se ordet svin som en metafor så blir det kanske lättare att acceptera ;) ds

Inga kommentarer: