tisdag 19 augusti 2008

Var det ett skämt?

Ett dåligt "skämt"!


Jag läste i Aftonbladet:

" I stället drog programledaren Rickard Olsson ett nazistskämt.
– Det finns någonting med Hitler och Tyskland som fortfarande gör att det är svårt att ens tycka synd om dem när de får storstryk i fotboll. Man tänker bara "Hitler, Hitler, Hitler, Hitler, Hitler", sa Rickard Olsson i Olssons studio som sändes i SVT1 i går kväll.".


Ok, jag är lost? Var är skämtet? Skulle det där vara roligt? Jag fattar inte, en del säger att jag har humor, men jag kan inte hitta det roliga i hans "skämt". Jag förstår att han SKÄMT ut sig själv, men antar att det inte var vad man syftade på det i detta fall. En del tyskar och historiker tyckte inte heller att "skämtet" var så bra, men sju av tio tyckte inte det var så farligt.


Nu har ni förstått att jag tycker "skämtet" var otroligt dåligt, jag har svårt att kalla det ett skämt för jag fattar inte det roliga i den? Det mest fantastiska med den här artikeln är att Rickard har stulit skämtet! Det har visst framförts av Dylan Moran (en irländsk ståuppkomiker och skådespelare) på ståupp-scener över hela världen. INKLUSIVE Tyskland. Fantastiskt att ett proffs kan turnera med sånt material. Ja jag vet! Han har säkert ROLIGA grejer oxå, men men men....


Jag vill ge Rickard en eloge som förstår att vissa tar illa upp. Nu har "skämtet" blivit anmält också...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjaba Draköga!

Grejen e den min vän att jag instämmer med allt som du säger nästan att skämtet var otroligt dåligt men det var inget skämt egentligen. Det har framförts på liknande sätt tidigare av den där killen Osmabegonvic som satt i TVstudion under TysklandsVM där han hela tiden ältade att han hoppas Tyskland torskar för vem vill hålla på ett land som Tyskland och sådant folkslag etc etc etc.

Det har blivit alltmer tillåtet att attackera ett folk som faktiskt gjort upp med sitt förflutna till skillnad mot "vissa" andra länder. Jag tycker personligen att det borde ske lite samtal på SVT om denna väldigt dolda rasism inom televis eftersom det inte var första gången det hände.

Dessutom för mig som har en tysk flickvän som växt upp i Sverige vet jag hur mycket hon lidit eller blivit attackerad psykiskt just därför att hon är tyska. Personligen tycker jag detta hemskt!

Enligt henne har hon aldrig mött sådan rasism som just här i Sverige (hon har bott också i Holland och Frankrike två länder som borde hatat tyskarna ännu mer än just Sverige som de fakto stödde Tyskland under WW2 hemligt). Att sju utav tio personer anser att skämtet inte var så farligt är just därför att fördomarna om Tyskland fås med modervattnet här i Sverige och dessutom ger oss något land som vi öppet får vara rasistiska mot eftesom det uppenbarligen inte är tillåtet vara det mot judar, ryssar, araber eller färgade som många svenskar i hemlighet hatar (helt utan anledning).

Jag skäms ibland över att vara svensk!!!

Tony: Västerås

Joakim Draköga sa...

Hej Tony, jag tycker att det stämmer det du säger om att det är tillåtet att diskriminera en del grupper i det svenska samhället. Tyskarna är en grupp, finländare en annan, jag minns när jag såg någon reklam som var nedlåtande mot finländare. Då tänkte jag, varför skämtas det aldrig om svarta eller judar i dessa sammanhang? Jag är emot att vissa grupper är "fridlysta" emedans andra är det "fri jakt" på.

P.s Nu vill jag inte få hatmejl om att jag är rasist, eller liknande. Om ni får för er det, läs en gång till. Detta handlar om att ALLA ska behandlas lika gul, svart som vit.