fredag 15 augusti 2008

Prickskyttar utan känslor


Den här nyheten fick mig att minnas en uppsats jag gjorde på komvux, den handlade om kriget i forna Jugoslavien. Det var en detalj som väckte min avsky under mitt arbete, nämligen då jag läste en intervju med en tillfångatagen prickskytt, jag minns det så här: "
Förhörsledare: Är det inte jobbigt att skjuta oskyldiga civila offer?

Prickskytt: Nej...jo en sak är jobbig...att skjuta barn....för de springer så ofta...".

Ni tror att jag skämtar/överdriver, men tyvärr gör jag inte det. Jag minns att jag läste det stycket många gånger, pga att jag inte trodde mina ögon. Kan man bli så förblindad, eller ska vi kalla det avtrubbad, av sitt hat att man helt kallt kan skjuta barn och sedan komma med det svaret? Jo, och det är kriget i sig som skapar dessa "monster/robotar", en dag orkar inte känslorna längre och då stänger hjärnan av den kommunikationen....

2 kommentarer:

Cyron sa...

Du ska inte tro på allt du läser. Och i dessa tider ska du inte heller tro på allt du ser. Speciellt inte i krig. Du måste ju förstå att den där filmen inte är på riktigt.

Joakim Draköga sa...

Hej Cyron, trevligt att du titta in. Angående din kommentar, jag vet inte om det är propagandafilm eller inte, det jag skrev om var en ett minne, från ett uppsatsarbete, som poppade upp när jag läste artikeln. Stycket från förhöret var med största sannolikhet inte fake, eftersom det var utdrag från ett förhör.
hej på dig:)