onsdag 19 november 2008

Att dra in Gud i fusk.

Jag hatar fusk, har alltid gjort kommer alltid göra. I mina ögon blev Maradona, med sin ”Guds hand”, en av de största fuskarna någonsin inom fotbollen.

Många av min läsare undrar nog vad jag menar med ”Guds hand” - det är inte skulpturen Guds hand som skapades av Carl Milles. Från början gjordes den för Eskilstuna (staden författaren av detta mästerverk växte upp i) och idag finns den på många håll i världen, bland annat i Tokyo, Melbourne, Peking och på Millesgården. Tänk att dessa världsmetropoler efterapade lilla Eskilstuna – det ”Guds hand” jag menar är när England och Argentina möttes i Mexiko-VM 1986. England åkte ut i kvartsfinalen (2–1) och huvudrollen spelades av Maradona. Han gjorde dels ett grymt solomål, men det har kommit i skuggan av ”Guds hand”, när han petar till bollen med vänster hand i en luftduell med målvakten Peter Shilton. Han sa då: "Det var en del Maradona och en del Guds hand, som gjorde målet. "

Ja, man förstår ju att han är lika ödmjuk som Schulmans efter det uttalandet. Det tog TOLV! År innan han kunde erkänna vad alla redan visste, att han var en simpel fuskare.

Inga kommentarer: