söndag 2 november 2008

Finlandssemestern III, stugorna.

Utsikt från vår stuga, grillen är mitt i bilden, "storstugan"
där bastu och samlingsal finns är till höger i bild.
Foto: Joakim Draköga.
Utsikt mot "storstugan" och sjön, fotot taget direkt utanför vår stuga.
Foto: Joakim Draköga.


Detta är del tre i min serie om vår Finlandssemester. Här är länk till del 1 och del 2.

Vi har hyrt samma stuga/stugor de somrar vi varit i Finland, det här var fjärde sommaren på raken. Stugorna ligger ca. 1 mil utanför Tavastehus, invid en sjö vid namn Alajärvi. Det är Kirsis moster Liisa som har hand om stugorna (tre för uthyrning) för staden Tavastehus (Kirsis födelsestad). De senaste två åren har vi hyrt två stugor, en som Ida och Hanna bott i (Disa debuterade i tjejernas stuga det här året, hon var inte rädd för att sova där, men däremot lite jobbig mot tjejerna), och en för oss, i år blev det två härliga veckor där. Jag, Kirsi och Vilda sov alltså i en egen stuga. Kirsis moster fixade dit en barnsäng redan när Disa var bebis, i den sov Vilda på kvällen/förnatten innan suget efter tutte blev för stort.

När vi är vid stugorna lever vi enkelt, det finns iof kokplattor och mikro i varje stuga, men vatten får vi hämta från brunnen. I bastun, som är placerad 10 meter från sjön, finns en dusch som får sitt vatten från sjön. Det finns en stor grill med tak som skydd för regn, den blir flitigt använd av ”stughyrarna” och bastugästerna.

Bastun är stor och den är på varje kväll så att vi ”stughyrare” ska få tvaga oss. Det har hittills inte gått en enda kväll utan att jag bastat då vi varit vid stugorna. Det är gemensamhetsbastu tre kvällar i veckan 18-20, då kommer runt 15-20 pers som är anställda av Tavastehus stad och bastar, en del brukar avsluta bastukvällarna med korvgrillning. Ida har hittat en kompis som kommer dit och bastar med sin pappa varje bastukväll. Ja, Ida har faktiskt träffat henne idag söndag 26/10. Ida och Hanna är i Finland hos mummo och vaari, som hämtade dem i torsdags, över höstlovsveckan.

Vad gör vi vid stugorna? Ja vi lever lite ”back-to-nature” där, vi har en stor skog och en stor sjö omkring oss. Vi ”letar svamp i skogen” (mest är det för att Disa tycker att det är spännande att gå i skogen med far sin), grillar på kvällarna och det finns två båtar att låna för ”stughyrare” och stadsanställda, så vi ror ut och fiskar ibland.

De tre första somrarna lekte jag, Ida och Hanna haj, det är som kull fast man är lite ”hajig” av sig, när vi badade. Vi lekte så mycket/länge så att jag fick ömma fotsulor av allt springande på gruset i/vid badplatsen. Tjejerna gnällde lite på att jag inte lekte haj med dem den här sommaren. Det var för att Kirsi tog hand om Vilda när jag badade med Disa och tjejerna, och jag kunde inte låta Disa bada själv.

Jag ska vara pappaledig med Vilda från mitten av december -08 till början av september -09, i nästan NIO MÅNADER! Då ska jag passa på att gå till simskolan med Disa kommande vår. Vi får väl se om hon lär sig att simma hjälpligt, lyckas hon så får hon riktig hårdträning vid stugorna nästa sommar. Då är det antagligen jag, Hanna och Disa som leker haj. Ida fyller ”tonåring” i januari, vilket betyder att det är en skrämmande (ni fattar) risk för att hon har ”tröttnat” på att leka.

I vår familj har ordet ”stugorna” betydelsen ”stugorna i Finland”, så när någon i familjen säger: ”Vad jag längtar till stugorna.”, så får alla i familjen något drömskt i blicken…

Inga kommentarer: