söndag 2 november 2008

Min födelsedag

Disa, Hanna och Vilda bredvid sina "Legorobotar" på båten hem från Finland.


Min födelsedag började med sång från Kirsi och Disa, möjligen kan Vilda ha hummat med i sången, sedan tog Kirsi Disa till dagis medan jag donade med Vilda. När Kirsi kom tillbaka kom första överraskningen, en sconesfrukost på ”classic tearoom” det var mycket goda scones men dyrt. På eftermiddagen kom nästa överraskning – ok, det skulle varit en överraskning, men p.g.a. att jag hade satt upp mig på att jobba natten till lördag, så var Kirsi tvungen att be mig byta natt för detta events skull – en kryssning till Finland. Det var Kirsi, Vilda, Disa och jag som kryssade till Finland för att hämta Ida och Hanna, som varit hos mummo (mormor) och vaari (morfar) en vecka på höstlovet.

Kirsi gav mig chansen att få sova ut en natt genom att låta mig sova ensam med Disa på ditresan, vilket jag tackade för. Vi gick till våra hytter vid 19-tiden för att alla var så trötta. Under tiden som jag läste Aftonbladet satt Disa och åt godis – vi har sagt att det får ätas godis på finlandsresorna, annars är det lördagar som gäller – en stund, sen borstade vi våra tänder och la oss i våra sängar, Disa somnade fort och jag låg och läste ett tag. När klockan närmade sig 20.30 var det dags för mig att sova. Jag sov till ca.02.00 då jag vaknade pigg som en lärka, vilket inte är så konstigt, eftersom jag blivit van vid att sova högst fyra timmar i ett sträck på nätterna hemma. Fem och en halv timma! Tjena morsan… Jag somnade en stund tidigt på morgonen, men jag var ju ganska irriterad, nu när jag äntligen fick chansen att verkligen få sova ut, då vaknar jag pigg så tidigt…f-n! Kirsi hade haft det tufft med Vilda och var nog ganska sliten.

Efter att inmundigat oss frukost gick vi in till Helsingfors kärna för att dricka kaffe på ”Fazer Café”, där vi alltid tar en fika om tid finnes. Det är mycket trevligt att fika där, personalen kan svenska och väldig serviceminded, kaffet är på en skala från hyfsat till gott (vilket är bra betyg för finskt kaffe, som annars har en tendens till att mer likna vatten än kaffe). Det jag gillar mest med det här caféet är ändå personalen som verkligen är trevliga och hjälpsamma.

När vi fikat färdigt gick vi till en galleria ”SOKS”, tror jag det hette, för att handla nytt ”regnställ” av märket ”Rukka” (som det ska vara enligt Kirsi) till Disa, finsk kvalité när den är som bäst. Jag fick gå en sväng på herravdelningen, och tänka sig! Jag hittade ett par jeans som passade perfekt, var (i mitt tycke) snygga och reades ut till halva priset och till råga på allt så betalade jag med födelsedagspengar (ja, för ni trodde väl inte på mitt tidigare inlägg angående presenter, haha). På ”SOKS” möttes vi upp av Kirsi syster Mari, hennes sambo Ari, Ida och Hanna. Hela gänget gick och fikade, för att sedan säga adjö till syster med man och påbörja hemresan. Nu har jag mer än hälften av födelsedagspengarna kvar och är redan nöjd…

2 kommentarer: