onsdag 12 november 2008

Namnstöld?



Dåodå går Disa och jag förbi en frisersalong på väg hem från dagis. Mitt intresse för den här salongen väcktes p.g.a. det ovanliga namnet, salongen går nämligen under namnet ”Hårley Davidsson”. Det är sant! Närmare namnstöld kan man väl inte komma? Eller? Ok, namnstöld kanske är lite hårt, för de är ju inte aktiva inom samma bransch.

Nu till frågan hur man tänker om man namnger sin frisersalong till ”Hårley Davidsson”. Ett namn på en verksamhet ska ju stå för så mycket.

Vad gör man? Hår, ok där har de en poäng.

Vilken målgrupp vänder man sig till? Jag antar att det inte är knuttar, som man skulle kunna tro, men det är en risk för att knuttar är de enda som intresserar sig för att titta in. Hur ofta går knuttar för att trimma till frillan? Gör knuttar det överhuvudtaget?

Passar namnet i kvarteren där verksamheten ligger? Eh… jag skriver bara Upplandsg. 69, MITT I VASASTAN? Vi snackar inte direkt hamn- eller industriområde, där jag tycker namnet vore mer passande

Nej, jag antar att ägaren helt enkelt heter Davidsson i efternamn, och han/hon tyckte att det var fyndigt med namnge sin frisersalong till ”Hårley Davidsson”. Säga vad man vill om den saken, men mitt intresse väckte ju uppenbarligen detta namn…

Inga kommentarer: