söndag 19 oktober 2008

Direkt (var det då alltså) från Rörstrandsgatan!

Foto taget från vår balkong, ser ni spöket?
Foto: Joakim Draköga

Det är lite pådrag här utanför ikväll, några "supportrar" är på puben ”Bagpipers inn”. Jag var ute för att kolla läget, supportrarna sitter längs väggen och är smått förbannade. Jag vet inte vilket lag de håller på, men någon sa: "det är säkert Djurgårdare". Just nu tvingas de in i bussar för att köras bort.

Nu har supportrarna bussats iväg. Under detta spektakel började jag undra över vilka befogenheter polisen egentligen har. Vi bor med balkongen mot Rörstrandsgatan och hade inte märkt något av "Supportrarna". Det var när jag stod vid balkongdörren, som jag såg polisbilarna, inget bus eller annat... Polisen stod och stoppade förbipasserande, släppte inte igenom vanligt folk o.s.v. Det finns säkert någon lag som de kan åberopa, polisen ville inte ta några risker, men det var ju lugnt...

Jag tar inte de våldsamma falangerna av supportrar i försvar, men jag kan faktiskt förstå dem om de känner lite agg mot polisväsendet. Jag tycker att det gränsar till trakasserier om man inte får ta en öl med polare, men när jag såg ”supportrarna” då de satt i bussen la jag märke till att ingen såg förbannad ut, kanhända var det en ”lyckad” kväll för dem? Själv skulle jag inte se särskilt glad ut om jag skulle bussas ut någonstans. Jag antar att det tillhör skådespelet, att grabbarna träffas -> polisen får nys om det -> polisen övervakar - > bussarna kommer för vidare transport -> grabbarna får något att snacka om i veckan som kommer. Jaja, en sista ”varning” till er, kära läsare, om ni funderar på att gå på puben, var inte för många för då kommer bussen och tar er ;)
Nu i efterhand har jag fått reda på att det varit huliganbråk i Vasastan, så var det med den saken…

Inga kommentarer: