måndag 13 oktober 2008

Mammamobbning och gengångare.


En konversation mellan Kirsi (K) och mig (J) den 24 september 2008:

K: Jag blir så trött på kvinnor som bara SKA snedda framför barnvagnen, hur var det med den kvinnan som skulle snedda framför dig idag?
J: Eh, hon stannade… men hon kände sig tvungen att sparka till min häl lite när hon snedda bakom mig.
K: Jag fattar inte hur de tänker… (Kirsi spelar hur en kvinna som ska till att gena tänker) Jag måste gå in framför vagnen här för att tjäna en halv sekund.

K (igen): Det är så irriterande. Jag har själv gjort så och jag minns så väl när jag kom på att det var lite onödigt att försöka gena genom en vagn. Det var en man som bara körde på mig, då tänkte jag att, ja varför tror jag att alla ska stanna för min skull?

Det här samtalet började bli väldigt intressant.

J: Har en man genat ”genom” dig någon gång?
K: Nej, inte vad jag kan komma ihåg i alla fall.
J: Haha, det här är intressant, för de gånger jag stannat för att någon prompt ska gena framför vagnen så har det alltid varit kvinnor, att du säger att det mest är kvinnor, sätter mer tyngd i den här storyn.
K: Ja, där tycker jag att du har ett ämne att blogga om.
J: Det lär nog bli ett inlägg om det här ämnet.

Samtalet fortsatte in på annat. Kirsi har tidigare berättat om hur äldre kvinnor betett sig respektlöst mot henne i bussar och i tunnelbanan. Jag har aldrig råkat ut för det själv av förklarliga skäl, jag har nämligen hört att jag har en ganska hård uppenbarelse. Jag vet! Jag begriper inte heller vad de menar?

Jag läste en artikel i ”Allt om barn” som visar att Kirsi inte är ensam om att uppmärksammat detta fenomen. Jag har tänkt på detta ämne och har en teori om varför ”mobbningen” mot mammor kommit till och här nedan följer den.

Som ”vanliga döda” har vi alla säkert, någon gång, varit med om att mammor tar upp all plats på trottoaren, det finns några av den sorten. Jag har själv irriterat mig på den respektlöshet de mammorna visar. De som kallt räknar med att alla mötande ska gå ut på gatan, de ska gå tre vagnar sida vid sida, bara för att de ska kunna ”snacka” med varandra. Det är förmodligen dessa fåtal mammor som förstör för de som ”sköter” sig.

Det är lite ”samesamebutdifferent” för barnvagnsförarna, som jag själv har stor erfarenhet av. Det finns ”vanliga döda” (oftast män i övre medelåldern) som helt enkelt VÄGRAR att gå åt sidan när man kommer med barnvagn. De som kallt räknar med att (upprepningen är avsiktligt) alla ska gå åt sidan för att de ska väl inte behöva gå åt sidan? Att man sedan rullar en barnvagn, som kan var extra tung av matkassar, tas det ingen hänsyn till. UR SPÅR HÄR KOMMER JAG! Satan vad de är irriterande.

För att sammanfatta det hela. Respektlösheten verkar ha eskalerat i båda lägren. Jag tror att det är de här ”rötäggen” jag beskrivit ovan, som har startat det här ”kriget” mellan oss som tidigare visade respekt för varandra. Vad göra? Vi kan ju börja med att visa hänsyn för varandra…

Inga kommentarer: