söndag 26 oktober 2008

Mamman i fokus.

För något år sedan läste Kirsi en födelseannons högt för mig, den löd ungefär så här: ”Efter 36 timmars pina så föddes o.s.v.…”…….. Jo det är sant!

Kirsi reagerade på den och jag reagerade än kraftigare. Jag sa ungefär så här:
”Va!? Är det sant? Står det så? Du skojar!”
Efter att Kirsi övertygat mig om att hon inte skojade, så fortsatte jag med yttra ungefär dessa eftertänksamma ord:
”Hur tänker man? Hur j---a ego kan man vara? Att man inte ens kan sätta in en födelseannons utan att alla ska få veta att man minsann hade värkar i 36 timmar?
Tror hon att hon är ensam om det? Vilket j---a miffo!”, ok orden kanske inte var så tankfulla, men jag var rent ut sagt irriterad.
Jag kunde inte fatta hur självcentrerad en människa kan vara. Att i barnets födelseannons - alltså den första officiella kungörelsen om barnets tillkomst - få med att mamman faktiskt fick kämpa i hela 36 timmar.

Jag tycker synd om barnet, inte bara för att dennes födelseannons var en katastrof. Hur kommer det barnet ha det i sitt liv? Tänk om det stackars barnet råkar spilla saft på finaste kläderna: ”Herre Gud! Nu har du förstört dina finkläder, varför uthärdade jag 36 timmars pina för att få ut en sån som dig?”

Barnet har gjort sig riktigt illa: ”Gnäll inte, det där är väl inget! Vänta tills du ska föda, jag hade ju 36 timmars helvete när du skulle ut.”

Barnet är ledsen och sorgsen (undrar varför?): ”Jasså du är ledsen… Då skulle du ha sett hur ledsen jag var när du skulle födas, 36 timmar av ren smärta…

Mamman kommer förmodligen att påminna barnet om hennes 36 timmars helvete, var gång barnet gör något fel eller inte lyssnar på mamma. Detta kommer säkert att förfölja barnet ända in i döden. Tänk om barnet dör innan mamman, hemska tanke! Hur kommer dödsannonsen då att utformas? XXX har nu lämnat oss, XXX föddes 2006 efter 36 timmars pina…

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska nog räkna ihop alla timmar av smärta, jag fått gå igenom: foglossningar, förvärkar, riktiga värkar, krystvärkar, mjölkstockningar osv efter mina 4 graviditeter/förlossningar. Sen sätter jag upp lappen på kylskåpsdörren och tvingar barnen att läsa det varje gång dom bråkar med mig eller med varandra här hemma. "Allt det här har jag fått gå igenom och ni beter er på det här sättet, tänk efter lite hur det känns för mamma, byyyyäääähhh..."

Gealach sa...

Gud, vad löjligt! En födelseannons ska tala om att barnet fötts och när, och vilka som fått det. Inget annat tjafs. På samma sätt ska en förlovningsannons bara innehålla namn, ort och datum. Det ska ju vara för att låta andra veta att det skett, detaljerna får man väl berätta för vännerna när man ses.