söndag 12 oktober 2008

Smekmånaden, dag 2 Centralbadet

Poolen i Centralbadet. OBS! Det är inte Kirsi och jag på bilden.

Den andra dagen på Kirsis och min ”smekmånad” började med att vi lämnade Disa på dagis, för att därifrån direkt bege oss till Centralbadet för frukost och bad. Den enda njutning jag hade av frukosten var sällskapet, att ett sådant välrenommerat ställe serverar s.k. ”trosskydd”(skivad ost, precis sådan man får på Södersjukhuset) som enda ost är för mig en gåta. Vi reagerade även på personalen som var av en mycket egendomlig sort. De dukade inte av på borden förrän frukosten var slut? När en kund sa: ”Jag tar en kopp från baren för att de är slut vid kaffebordet. Om man jobbar inom restaurangbranschen borde en klocka ringa i huvudet där ”FYLL PÅ MED KAFFEKOPPAR!” skulle blinka som första åtgärd. Inget hände.
Kirsi och jag njöt trots allt, för dem som har barn är det uppenbart varför, men för er övriga kanske en förklaring är på plats? Med barn är det stört omöjligt för två vuxna att föra en konversation utan att ständigt bli avbrutna, det här är inget gnäll det är bara fakta. Därför kan den tilldragelsen att man får prata med varandra över en timma utan att bli avbruten vara en ljuvlig upplevelse.

När frukosten var förtärd var det dags för badet, vi har badat på Centralbadet ett antal gånger så inget nytt under solen, men ack så härligt. Först satte vi oss i thermalbadet där tillbringade vi trettio minuter för att sedan byta till jaccuzin som vi inte provat tidigare. Jag tyckte inte om jaccuzin. Jag fick sitta och spänna mig för att inte hamna hos grannen (en kvinnlig turist från Japan, ett roligt sammanträffande?) p.g.a. kraften i ”jetstrålen”, det var inte behagligt. Det tog inte så lång stund innan jag gav upp för att ta mig dit jag verkligen ville vara, BASTUN.

Det är något med mig och bada bastu, jag njuter oerhört av att sitta i en riktigt varm bastu. Kirsi och jag bestämde att hon skulle knacka på fönstret till herrbastun, då hon var klar för att sätta sig i ångbastun med mig. Kirsi var fortfarande sjuk(se ”Smekmånad, dag 1”), jag tror att hon inte kunde njuta av bastubadandet, vilket hon annars brukar göra. När vi badat klart gick vi hem för att umgås med Kirsis föräldrar och invänta kvällens stora händelse, nämligen hockeymatchen mellan Djurgården och Timrå på Johanneshovs isstadion, vilket jag kommer att skriva om i nästa del av ”Smekmånadsserien”.

Inga kommentarer: