onsdag 17 september 2008

Ett högt spel.

Rysslands agerande i världspolitiken den senaste tiden är en sådan tragisk historia så jag har försökt att inte nämna dem på min blogg. Min oro har sina rötter i hur USA ska svara på Rysslands senaste aggression. Ryssland ska enligt DN under 2009 att lägga 27 procent mer resurser på sina väpnade styrkor är under 2008. Det sade premiärminister Vladimir Putin på tisdagen.

Det här kanske är Putins svar, på Sarah Palins idiotiska svar, på frågan om USA måste gå i krig med Ryssland om Georgien går med i Nato och Ryssland invaderade landet, då hon svarade:
– Kanske det.

Ja men det är ju överenskommelsen när man är Nato-allierad, att om något annat land attackeras förväntas man att ställa upp och hjälpa till, säger en del av er då. Jo, men hon skulle inte svara så, utan något i stil med: ”Det är ju inte aktuellt nu, så jag ser ingen anledning till att svara på den frågan.” Jag vet inte vem jag ska avsky mest Palin eller Putin, nej nu överdrev jag lite, jag vet vem jag fördömer mest och det är Putin. Samtidigt kan jag inte släppa det här med Sarah Palin, hon är alltså vicepresidentkandidat i USA och kommer med sådana här vansinniga svar på allvarliga frågor, och i detta prekära läge som uppstått mellan de två stormakterna. Oh my God! Som Palins skulle säga.

11 kommentarer:

Tokmoderaten sa...

1. Vad är det för idiotiskt med att svara "kanske det" på frågan om USA går i krig mot Ryssland mot ett Nato-anslutet Georgien? Härtill är de tvungna då det står i NATO-fördraget att ett angrepp på en medlemsstat är ett nagrepp på hela NATO. Hon var till och med för mjuk när han sa "kanske det". Scaret skall vara "of course".

2. Om Palin är galen så är det desvärre ingenting mot de ryska ledarskapet Jocke. Där har du ett gäng med väl avancerad förföljelsemani.

3. Hon är oerfaran, och inte helt färdigpolerad. Och hur kan du påstå att hon skall svara "Det är ju inte aktuellt...". För det är det! Georgien är på väg in i NATO om ngt eller ngr år, och har nyss fått se sin suveränitet kränkas å det grövsta. Om det inte är aktuellt att vara solklar då, när är det det då?

Wiseman sa...

Jag antar att du förväntar dig samma luddiga svar ifrån Securitas om du tecknar dig för ett larm med utryckningstjänst pga av alla inbrott i kvarteret. "Kommer ni?" -"Det är ju inte aktuellt nu, så vi ser ingen anledning till att svara på den frågan".

Det är just vad NATO är. En försäkring om att någon hjälper dig att värna vad som är ditt. Huvudgaranten för hela NATO kan ju knappast gå och säga att man är tveksam till att infria det man i kontrakt lovat. Jag undrar hur gästerna skulle reagera om bruden skulle svara brudgummen på samma sätt.

Vissa frågor kräver ett rakt svar annars tappar man all trovärdighet.

Lite mer om Palin och NATO:
http://vanderheeg.blogspot.com/2008/09/till-enfaldens-lov-exemplet-karin.html

Joakim Draköga sa...

Fredrik Antonsson:
1. Ja, det är klart att om man är KRIGSHETSARE så kan man ju svara "kanske det".
Om du nu tycker att det är ett ok svar så i detta läge som är mellan di två, när tycker du att man ska lugna ned sig och kanske tänka DIPLOMATISKT när man svara på en sådan här fråga?

2. Jag trodde att jag gjorde klart vem jag tycker är mest galen?

3. Ok, väcker dina egna ord: "är PÅ VÄG IN i NATO" någon tankeställare?

Wiseman:

Ok, jag tycker att ditt exempel med Securitas är, jag är diplomatisk, sådär, men om du nu ska ta det som exempel. När jag förhandlar med Securitas angående ett inbrottslarm, så räknar ju jag inte med att de ska komma på "utryckning" förrän jag har ett avtal påskrivet, gör du?

Jag anser inte att mitt svar är luddigt? De är inte med i NATO alltså finns det inga garantier, om vi nu ska gå in på LUDDIGA svar? "Kanske det" eh?

Det om NATO-medlemskap, se svaret till Fredrik.

Det om trovärdighet, se LUDDIGA svar.

Till Fredrik och Wiseman: Jag vet inte om ni verkligen menar att det här diplomatiska storbråket mellan Ryssland och USA ska få fortsätta tills vi har ett nytt Världskrig? Eller tror ni inte att det kan ske? Jag tycker att ni då ska tänka på vilka som sitter vid makten i Ryssland, vilket Fredrik så ödmjukt hinta om. Ni får ju tycka som ni vill och jag anser ju att det också är min rätt att göra det. Det är bara det att jag börjar på allvar bli orolig, och om nu Sarah Palin kommer till makten i USA, så kommer inte min oro att dämpas...

Tokmoderaten sa...

Nej,

Jag vill inte ha ett nytt världskrig, men det är precis det som blir resultatet av en eftergiftspolitik mot Ryssland. En politik som förnekar små länder att hitta sina egna lösningar. Skall du jämföra Putin med någon är det Hitler, och när man strök Hitler medhårs blev det ju mycket bättre... eller?

Palin är rak, det uppskattar jag. och låt gärna Ryssland göra om Sovjets misstag och rusta sig till förfallets rand. Redan i dag ser vi hur ineffektivieteten sprider sig i den ryska oljeproduktionen och den ryska börsen störtdyker.

Krigshetsare? Snarare anti-kommunist och ryssfobiker.

Tokmoderaten sa...

Och... för övrigt har Ryssarna ökat sina "försvars"-anslag med 25% varje år de senaste 5 åren. Så mycket för en rysk reaktion på Palins snack. Ja, 2% till men det hade man nog klubbat månader innan McCain ens hittade skönheten från vildmarken.

Wiseman sa...

Det var ju exakt den frågan Palin svarade på. UTIFALL Ukraina och Georgien är med i NATO. Det handlar alltså om garantier till länder som redan är med i NATO. Hur tror du reaktionen skulle ha blivit i Baltikum som befinner sig i ungefär samma sits som Ukraina och Georgien, men med fullvärdiga medlemskap. Och svaret var inte "kanske det" som det förkortades ner i svensk press. Det var "Ja, det kanske vi måste. Det är så stadgan ser ut"

För övrigt har Ryssland ökat sina försvarsutgifter med runt 30% varje år sedan millenieskiftet så det är inte förvånande att man gör det 2009 också.

Krig måste undvikas. Men man måste också dra gränsen någonstans.
Det här är vad som riskerar att styra framtiden:
http://www.theage.com.au/opinion/beware-the-rise-of-russias-new-imperialism-20080820-3yw6.html?page=-1

http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fgw-dugin4-2008sep04,0,2871108.story?page=2

Alexander Dugin, ett namn att lägga på minnet.

Joakim Draköga sa...

Ok, Palin är rak men det är också allt, KVINNAN KANSKE BLIR VICEPRESIDENT! Hon ska inte vara opolerad och oerfaren, som du skrev i din första kommentar. Du kommer få det svårt att få mig att ta tillbaka mitt påstående om IDIOTISKA SVAR. Så den diskussionen kan vi avsluta nu. Du tycker hon svarade smart och jag tycker hon svarade idiotiskt. end of story.


Jo, det är ju lugnande att Ryssland rustar sig till förfallets rand, speciellt med Putin vid rodret. När förfallet är ett faktum säger han typ: "Ok, nu har vi slösat allt på militären, nu kasserar vi skiten....jo en sak till jag avgår...". Putin är ju känd för sin självdistans och absolut för sin ödmjukhet. Det är ju otroligt lugnande... ;)

En sak till bara Hitler hade inga kärnvapen.

Joakim Draköga sa...

Till Fredrik och Wiseman:
Sorry, jag gjorde annat när jag svarade på edra kommentarer, nu har barnen lagt sig och då ska jag försöka bena upp det här. Dessutom tänkte jag, i första kommentaren, skriva att det blev fel utkast i inlägget, det skulle inte stå:"Det här är alltså Putins svar, på Sarah Palins idiotiska svar", utan "Det här kanske var Putins svar på Sarah Palins idiotiska osv." Jag har ändra på det nu. Dessutom framkom inte de uppgifter om Rysslands tidigare ökade försvarsanslag som ni kom med (vilket blir en otrolig ökning på 8 år), vilket jag inte kommer gå in och granska. Jag litar på er.

Wiseman:
Ursäkta röran i mitt huvud och runt omkring mig. Då tar vi det från början, det står ju klart och tydligt: "Om Georgien är med i NATO, skulle osv." Jag kan väl skriva så här: Då är det väl ingen tvekan, eller? MEN jag tycker ändå hon skulle svara ungefär som jag skrev i inlägget, eftersom det för tillfället inte är rätt tillfälle att svara på sådana frågor.

Sedan tar vi det där med att Ryssland ökat sina försvarsutgifter så många år i rad. Kan det vara så att Putin har någon plan??? Är det därför han är så Stridslysten??? Putin kan ju vara trött på att USA ensamma ska vara världspolis och ta sig friheter i frihetens namn, eller?

Wiseman sa...

Ingen fara.

Jag är också oroad över Rysslands rustning. Min bedömning är att Rysslands strävan är att återta så mycket som möjligt av sin förra position och status som supermakt och det kräver en stark militär. Det är den tradtionella ryska vägen och har varit så sedan Ivan den förskräckliges dagar.

Tyvärr måste vi sätta vårt hopp till USA, oavsett om vi gillar det eller inte. USA har många dåliga sidor. Man kan utan tvekan kalla dem vår tids romare. Men landet är tyvärr det bästa vi har att tillgå.

Tokmoderaten sa...

Wiseman är vis!

Wiseman sa...

:)