lördag 20 september 2008

Hur jag blev ett AC/DC-fan


Året var -79, jag skulle fylla 14 år, jag var med några från gänget hemma hos Tina och tog det lugnt. Jag minns att jag låg på golvet och det var fullt av polare i Tinas rum. Helt plötsligt sa Tina: ”Den här låten måste ni lyssna på den är så bra.” Låten var TNT av AC/DC, och jag var fast. Jag minns inte vilka grabbar som var med i rummet, men efter en stund började de prata, MITT I LÅTEN! Då fick jag användning för mina, vid det här laget, berömda diplomatiska talanger då jag sa: ”Håll käften! Jag vill lyssna!”. Alla hörsammade inte min vädjan varpå mitt diplomatiska sinne fick sig en knäck. Jag upprepade mitt önskemål: ”HÅLL KÄFTEN, JAG VILL LYSSNA!” Och se! Det blev tyst. Jag lyssnade klart på låten, vi lyssnade på låten igen och igen….. Det var den kvällen jag fastnade för AC/DC.

Jag lyssnade på AC/DC så fort det fanns tillfälle, jag t.o.m. somnade till AC/DC. En positiv följd av mitt AC/DC-intresse var att min engelskabetyg gick upp från en fyra till en femma, på den tiden var betygskalan streck (IG) – 5 (MVG). Hur kan han påstå att det var hans AC/DC-intresse som fick betygen att gå upp ett snäpp, sitter ni säkert och undrar. Jo, jag översatte alla texter till svenska och lärde mig dem utantill. Är det så konstigt att en blir bättre på engelska då?

Jag lyssnar fortfarande på AC/DC, men inte med samma intervall som när jag var tonåring. Jag har, i stort sett, alla skivor som har släppts i Sverige, plus några som jag beställt. AC/DC är fortfarande igång, men plattsläppen sker sällan nowadays, åtta år tog det för AC/DC att komma med uppföljaren till "Stiff upper lip", det nya albumet heter "Black Ice", en längre intervju med sångaren Brian Johnson finns att läsa i DN. Jag citerar det som jag tyckte var intressantast att läsa, citat från DN, sångaren Brian Johnson: "Efter ett och ett halvt år ringde jag och sa: "Hallå, kommer ni ihåg mig?", berättar han. Bröderna Malcolm och Angus Young jobbade med sina gitarriff, det som ska ligga till grund för låtarna.- De sa att den här gången ville de verkligen få till det, det var därför det tog tid. Enkla riff är svåra att komma på. Jag minns när "Get back" med Beatles kom ut, alla musiker sa "den hade jag kunnat skriva". Men de gjorde det inte, det var The Beatles som gjorde det, säger Brian Johnson och låtsasspelar det karaktäristiska Get back-riffet."slut citat.

AC/DC ska ut på en ny världsturné! Gissa om jag vill gå på giget i Sverige….

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gissar att du precis som jag vill vara där när AC/DC gör sitt shit!!!