onsdag 17 september 2008

"Hemliga bilder"

Jag minns när jag gjorde en tenta i marknadsföring på högskolan år 2000, en uppgift handlade om hur man skulle marknadsföra en ny bilmodell. En av mina strategier var att "släppa smygtagna bilder" till media, min förklaring var att det är en god och framförallt gratis pr.

Det fanns förstås en anledning till att jag hade med den strategin, nämligen att jag hade förundrats över hur "svårt" biltillverkarna hade att hålla sin nya modell "hemlig". Jag förstod ju att det var en del av marknadsföringen att släppa bilder till media. Jag tror att media är väl medvetna om hur det ligger till, men även de tjänar ju på detta upplägg (lösnummer) och då är det ju "nemaproblema". Jaha vart vill jag komma med detta inlägg? Äh, jag tycker bara att det är så roligt att det här "spelet" fortfarande är populärt.

Inga kommentarer: