torsdag 11 september 2008

Kan Jorden uppslukas?


Visst är det vackert.
Illustration av ett svart hål med sin ansamlingsskiva (längst in) och stoftskiva.
(Bild: V. Beckmann m fl/NASA GSFC/ESA)


Jag har läst om experimentet som kan få en dålig bieffekt, nämligen jordens undergång! Experimentet ska visa hur världen skapades, målet är att skapa ett Big Bang i miniatyr. Lyckas forskarna så blir det århundradets stjärnsmäll, men kritikerna kallar det en domedagsmaskin och fruktar att hela Jorden ska slukas.

Sex tusen forskare från hela världen arbetar med projektet, som klubbades redan 1954 och nu har 20 olika länder bakom sig. Jag citerar från Aftonbladet:” Mörk materia (länk Wikpedia: Mörk materia) är det forskarna vill skapa. En mystisk materia som utgör en stor del av universum.
– Vi vet inte så mycket om mörk materia, mer än att det handlar om 25 procent av energin i universum. Det handlar om kompakt energi som rör sig snabbt och vi kan inte förklara detta idag. Men vi tror att det handlar om en ny typ av materia. Och vi borde kunna skapa mörk materia i Cern, säger David Milstead. ” slut citat.

Jag fortsätter med ett citat från Aftonbladet: ” En grupp forskare med professorn Otto Rössler har gått så långt att man anmält länderna bakom projektet till Europadomstolen med motiveringen att partikelacceleratorn kan orsaka hela världens undergång.
Även i USA har Cern dragits inför domstol, med samma motivering.
Kritikerna menar att experimentet skapar svarta hål som kan sluka hela världen.
David Milstead slår bort kritiken som fullständigt oseriös.
– Den som påstår detta kan inget om fysik, säger David Milstead.
– Det finns absolut ingen fara i detta och jag förstår inte varför människor tror det. Vi har massor av högenergikollisioner hela tiden med partiklar som kommer från rymden och kolliderar med vår atmosfär. Det är betydligt kraftigare krockar än de vi kan göra i Cern, men världen har inte gått under för det.” slut citat.

Ok, det känns inte helt ok för mig. Sedan har vi det här med att man försöker skapa något som man inte vet så mycket om? Jag repeterar från ovan: "vi vet inte så mycket om mörk materia, mer än att det handlar om 25 procent av energin i universum. Det handlar om kompakt energi som rör sig snabbt och vi kan inte förklara detta idag.".

Vad är ett svart hål, jag hade en liten aning om vad det handlade om, men jag läste den här länken (länk Wikpedia: Svarta hål), det första stycket räckte för att skrämma mig, jag citerar: ” Ett svart hål är en koncentration av massa med ett så starkt gravitationsfält att ingenting, inte ens ljuset, kan övervinna kroppens gravitation. Materia eller ljus som kommer in innanför det svarta hålets händelsehorisont förblir där och kan aldrig komma ut igen.” slut citat.

Tjena! Är det så konstigt att barn blivit rejält uppskrämda? Tänk om forskarna lyckas skapa ett mycket, mycket, mycket litet svart hål som inte kan ses i världens mest avancerade mikroskop, och den börjar sakta utvidga sig, så efter några år kan man se den. Den suger in materia omkring sig och växer, för att till slut sluka hela Jorden. Oh my God!

Nu tror jag ju inte att detta som jag skrivit ovan kommer att ske, men jag gillar inte ens tanken på att möjligheten finns! Det jag fördömer är att forskare vill skapa något som mörk materia, som de inte vet så mycket om.


Länkar till detta inlägg: DN, DN, SvD

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Tänk om forskarna lyckas skapa ett mycket, mycket, mycket litet svart hål som inte kan ses i världens mest avancerade mikroskop, och den börjar sakta utvidga sig, så efter några år kan man se den."

Ett svart hål utvidgar sig inte "sakta". Du kommer inte få en chans att höra det på nyheterna om det skulle inträffa.

Anonym sa...

Fast nu är det så att om ett litet svarthål skapas så kommer jordens gravitation slitasönder det direkt, det kommer alltså aldrig att få någon chans att växa. För att ett svarthål med tillräcklig storlek ska skapas för att finnas kvar så behövs det energi från en solexplosion.

Anonym sa...

Om vi inte ens har en chans att uppfatta att det svarta hålet uppstått så finns väl ingen anledning till oro?
Jag inser härmed att jag går på linjen att detta är ett bra försök - av den enda anledningen att ingen kommer att hinna/kunna bevisa motsatsen ...
"Varför ta livet av sig om man ändå inte får höra eftersnacket"

Joakim Draköga sa...

Ok, det vat ju skönt att ni kunde lugna ned mig. ;)

Jag är ju lite orolig p.g.a. att jag hade för mig att Universum skapades genom "Big Bang", och nu ska de här forskarna återskapa "Big Bang". Tänk om forskarna skulle starta ett helt litet nytt "Universum", väldigt litet, alltså jag snackar VÄLDIGT LITET (varför skriver jag med stora bokstäver när jag vill förklara något litet?). Forskarna får till detta "Universum", och shit där dyker helt plötsligt svarta hål upp! Som tur är håller de sig i "sitt Universum"... ;)