torsdag 4 september 2008

Terrorbalans i klassrummet.

Är det här vad USA`s elever ska se om de glömt läxan?


En magnumrevolver står för trygghet.



Jag vet att man inte ska tro på allt man läser (paus), inte ens det man läser i tidningar ;)

I Aftonbladet läste jag en artikel om att rätten att bära vapen skyddas av USA:s grundlag. Det skjuts 30 000 personer till döds varje år i landet. I hela USA finns det över 100 miljoner vapen i händerna på vanliga medborgare. Nu har vapenaffärerna funnit en ny målgrupp – lärare, beredda att ha vapen med sig i skolan. Ett skoldistrikt i Texas är den här hösten först i USA med att bevilja sina lärare tillstånd att bära vapen i skolan. Det startas kurser för lärare som känner sig otrygga på sin arbetsplats – så otrygga att de vill beväpna sig.

Jag ska förklara min första mening i detta inlägg, ni får den i repris nu: "Jag vet att man inte ska tro på allt man läser (paus), inte ens det man läser i tidningar.". Jo, det jag egentligen menade var att ibland hoppas jag att det man läser i tidningarna inte är sant, den här nyheten är en sådan nyhet men jag tror tyvärr att den är sann. Att jag sedan skojade till det är en annan story.

Jag undrar hur man tänker om man är lärare och står inför att ta med sig sitt vapen till skolan: "Idag har jag klass 9h, de är LIVSFARLIGA bäst att jag tar med mig min Magnum!".

Eller: "Jag hoppas att någon käftar med mig idag, då ska jag köra upp pipan i munnen på denne och skrämma skiten ur honom. Det skulle "göra min dag"."

Nej allvar, om det nu är så att lärare har blivit hotade med vapen av elever, är det så smart att då börja bära vapen själv? Det måste ju innebära att man ökar risken för att det ska bli regelrätta "shotouts" i klassrummet, eller har jag fel? De som drog igenom lagen kanske tänkte i lite större perspektiv! Att det skulle bli som "kalla kriget" i klassrummet, jag vet att du har en berretta, men du vet att jag har en magnum. Ja, det var ju, i så fall, en lysande idé.....
En artikel i DN om vapen..

Inga kommentarer: