tisdag 16 september 2008

Att gå från pest till kolera.

Vad är det som gjort att hundratusentals borgerliga väljare klivit över den politiska blockgränsen och anslutit sig till Mona Sahlins opinionsmässiga segertåg? Det är Synovate som har gjort en specialmätning med nära 4 000 intervjuer för att mitt i mandatperioden kunna se hur väljarna rört sig mellan partierna sedan valet 2006.

Jag förstod ju att detta skulle hända den nya regeringen, jag själv kommer inte att rösta på borgarna nästa val, detta p.g.a. FRA-lagen, och att regeringen ens tänkte på att göra A-kassan obligatorisk! Där dog de för mig, så mycket snack om den personliga friheten och så funderar de på att tvinga in mig i något som JAG vet många missbrukar. Jag är inte, och har aldrig varit, intresserad av att finansiera dem som går arbetslösa och utnyttjar systemet. Jag minns den dagen jag hörde om att regeringen skulle påtvinga oss A-kassemedlemskap, saaaataaan vad arg jag var. Det som retade mig mest var att jag röstat på moderaterna för första gången, varför? Jo, många i Sverige anser att samhället ska ansvara för allt, jag ville ha den där ”personliga friheten” som de alltid pratat om. Ja det var just en fin ”frihet” med påtvingad A-kassa. Nu blev det inte genomfört, men att de ens tänkte tanken tog hårt på mig.

Sedan det riktiga sveket, FRA-lagen ojojoj, då dog de verkligen för mig. Det klubbades igenom i Riksdagen den 18/6, onsdagen innan midsommarafton. HM, en bra dag om man vill att folk inte ska hinna bry sig, men som bekant så brydde sig folk ändå. Att rösta igenom en lag som i stora drag går ut på att FRA (Försvarets Radioanstalt) kommer att ges tillgång till all kabelburen kommunikation som passerar Sveriges gränser. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla behandlas som misstänkta. Avlyssningen sägs skydda mot odefinierade ”yttre hot”. I själva verket är den nya lagen i sig ett allvarligt angrepp på det öppna och fria samhället, i och med att staten bereder sig tillträde till medborgarnas privata kommunikation. Det sista hämtat från stoppaFRAlagen.nu (http://stoppafralagen.nu/). Det första jag tänkte, när jag läste detta var: ”det här kan inte hända jag måste drömma”. Men det var ingen dröm, ännu en gång hade regeringen visat mig fingret, och k-----t mig så hårt att jag tappade andan.

Nu kommer vi till ”att gå från pest till kolera”, att byta den regering vi har för att ha Mona Sahlin som Statsminister. Mona Sahlin som inte ens kan ta hand om sin egen ekonomi, fifflar med statens kontokort och inte bryr sig om att hennes bil har körförbud utan bara kör sitt eget race(se the untouchable i youtube-länken till höger). Är det för att hon är så folklig som folk vill ha henne? Att fiffla verkar ju faktiskt ha blivit en folklig rätt. Nej, jag kan inte rösta på ett parti som inte bryr sig om att deras partiledare gjort flera övertramp vad gäller gott föredöme, möjligen om hon bara hade gjort den kända ”tobleroneaffären”, men sorgligt nog verkar vår kära Mona inte lära sig av sina misstag…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det skulle vara intressant att se dig som arbetslös. Du har säkert ett stort fett bankkonto som du kan använda istället för snylta på a-kassemedel(försäkringspengar). Men jag instämmer med dig valfrihet är bra vad avser medlemskap i a-kassa.

Joakim Draköga sa...

Hej Anonym: Jo, som du förstår så har jag förstås lagt undan massor av pengar från mitt kneg som underskötare(se min profil) ;) Nej, du nått fett bankkonto har jag inte, men ganska god ordning på ekonomin. Du hade iaf förstått vad jag blivit arg på, borgarnas snack om just valfrihet och individens frihet. Tjena! sa de så fort de vunnit valet....

Anonym sa...

Jag är glad, ja nästan stolt att jag inte fick för mig att rösta på moderaterna. Vad hade folk trott? äntligen lite guld och gröna skogar? Vi var ju ändå på väg upp i en högkonjuktur, så klart att allt ser lovande ut. Sedan kommer allt som inte förbättrar vårdslönen eller för oss "vanliga" och dödliga arbetare, jag kan säga att jag håller "tyvärr" , måste säga det tyvärr med dig Joakim att Sossarna kommer inte göra det här till en upphetsad vändning, tyvärr. Sverige behöver en kraftfull ledare, en riktig kapten, en pirat.

Min röst går till Piratpartiet för att visa mitt missnöje. Jag tror faktist att de kan driva Sverige "minst" lika bra som alla andra d*ng högar av politiker.

Idag är det väl protesterande mot FRA lagen, som vi skattebetalare får betala för, för att bli avlyssnade.

Dax att ta tillbaka vår rätt och frihet och införskaffa demokrati igen?