söndag 21 september 2008

Solidaritet är min ledstjärna!


I Aftonbladet läser jag citat :"Sveriges EU-parlamentariker får kraftigt höjd lön efter valet nästa år - omkring 17 000 kronor mer i månaden. Regeringen hade kunnat välja att vänta med höjningen i fem år. - Då skulle man bara skjuta problemet framför sig, säger EU-minister Cecilia Malmström (fp) om att regeringen inte vill fasa in de nya lönerna senare utan låter dem slå igenom direkt efter valet till EU-parlamentet i juni nästa år. " slut citat.
Nu ska jag väl inte säga att jag har full koll på vad Cecilia Malmström har för uppgifter, med tanke på hennes uttalande om att skjuta problemet(?) framför(?) sig.

Jag ska göra tre uträkningar, här kommer den första:
Det finns 19 svenska EU-parlamentariker, som ska få lönehöjning med 17 000 kronor/månad, ett år är 12 månader och fem år var det :19*17 000*12*5 = 19 380 000
Nittonmiljonertrehundraåttiotusen kronor! En miljon extra under en femårsperiod till våra EU-parlamentariker, för att slippa skjuta problemet framför sig? Hmm, det finns väl inget bättre att göra för de pengarna? Ett plus är ju att parlamentarikerna ska börja betala svensk skatt, det föranleder min andra uträkning:
19 380 000 * 0,5 = 9 690 000 kronor, 50 % i skatt om det handlat om normala arbetstagare, men nu är ju dessa inte det, så jag förmodar att skatteintäkterna blir försumbara.

Nu till det absolut bästa! Jag är ju en solidarisk person, och mina tankar går mot att de gör nog rätt ändå! Vilket får den följden att jag nog också ska be min arbetsgivare - jag är ju anställd av Landstinget, alltså kan jag räknas in som statsanställd – att inte skjuta problemen framför sig. Snäll som jag är så går jag helt sonika med på att vi skjuter fram problemen så att de inte uppkommer igen, alltså till min pension. =)

Här kommer min tredje uträkning:
Jag räknar med att, i snitt, få ca. 3 % (visst är jag en sann optimist) lönehöjning varje år tills jag går i pension om 23 år. Ett snabbt överslag 1,03 upphöjt i 23 = 1,9735865...., vilket betyder att min lön kommer att ha höjts med ca. 97% innan jag jobbar mitt sista år. Säg att jag har 20 000/mån, 20 000 * 1.97 = 39 471,7... Jag avrundar till 39 470/mån. Ok, jag kan knappt vänta till nästa löneförhandling…

Länkar: DN, SvD, SvD

Inga kommentarer: