torsdag 25 september 2008

Mediebevakningen av massakern under all kritik!

Medias bevakning av de två massmorden i Finland är en sorglig historia. Det finns tidningar som har bilder på den senaste galningen där han siktar rakt mot läsaren. Att det blir sådan hysterisk mediebevakning är också av ondo, kan det bli så att media triggrar igång ännu en galning som vill bli ett namn i världshistorien? Varför skriver de ut namnet på dessa vettvillingar? Idiotiskt! Om liknande händelser inträffar i Sverige tycker jag att svensk media ska rannsaka sig själv. Jag kan inte släppa det här med namnet, varför skriver media ut namnet på en galning som uppenbarligen gjort sina dåd för att få sitt namn inskrivet i världshistorien? Är det läsarna som vill veta namnet? Jag vet inte, det enda jag vet är att jag inte har minsta intresse av att få veta namnet på ännu en galning.

Det kanske sitter en galning i Brunkeflo (bara ett påhittat exempel) som läser alla de braskande nyheterna om massakern. Han kanske blir avundsjuk på att den här galningen fick ut sitt namn i världspressen eller han kanske blir inspirerad. Vad göra? Ja, i dagens läge räcker det inte med att skjuta ihjäl två människor, det blir väl bara en notis, nej tvåsiffrigt dödsantal krävs nog för att få in sitt namn.

Snart har vi galningar i varje byhåla som regisserar sin egen lilla "horrorshow". Det blir nog någon som förstår att använda all media fullt ut, då snackar vi massmord i primetime! Och vad gör media då, softar de ned sin rapportering? Nej för fan, de har ju inget som helst ansvar för att en vettvilling börjar löpa amok.

Jag minns när jag såg ”Natural Born Killers”[1] då den gick på bio 1994, tror jag det var. Det var med fasa jag sa till polaren Jensa, som var med: ”Det kommer att bli så här i USA inom en snar framtid, det skulle fan inte förvåna mig om det blir så i Sverige också…”. Vi är inte riktigt där…ÄN! Men med den mediebevakning som uppvisats vid de två massakrerna i Finland.


[1] Natural Born Killers, filmen handlar om två massmördare som åker runt och mördar folk, media bevakar detta så till den grad att de två mördarna ses som hjältar av en del av befolkningen.

Länkar: AB, AB, AB, AB, AB, AB, AB, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, DN, DN

Inga kommentarer: