söndag 7 september 2008

Hylla den som hyllas bör.

Stålkvinnans dräkt.


Jag vill hylla denna tjej, jag citerar från Aftonbladet: "Hanna Karlsson och en vän skulle med en tunnelbana hem till en förort i Stockholm. Vid tunnelbanestationen i Gamla stan vandrar de plötsligt rakt in i en pågående misshandel. – Ett gäng killar sparkar på en kille som ligger ned. Allt jag ser är att han är alldeles blodig i ansiktet och männen hoppar på honom, säger Hanna. Plötsligt slutar killarna att sparka på den liggande mannen och börjar i stället att jaga hans vän. – Jag bara reagerar och känner att jag måste få stopp på det här innan nästa kille får stryk. Jag tar tag i en av killarna och skriker på dem att lägga av, säger hon. Gänget ropar åt Hanna att inte lägga sig i. Att hålla käften." slut citat.

Hanna fortsätter att vara en "pain in the ass" för misshandlarna, jag citerar igen: " Jag ville hålla kvar dem tills polisen kom. Jag var inte rädd för att få en smäll själv, jag ville bara hjälpa, säger hon. Trots att männen hotar henne försöker hon hindra en av gärningsmännen från att fly från platsen med ett tåg. Varje gång han sliter sig loss tar hon tag i honom igen. Efter några minuter kommer ordningsvakter till platsen och snart även polis och ambulans. Den man som Hanna höll fast kunde gripas misstänkt för misshandel." slut citat.

Satan vad arg jag skulle vara på Kirsi om hon hade gjort något sådant, det kan jag gott erkänna, men Hanna är inte Kirsi och jag kan bara ta av hatten för en sådan hjältinna. Det var skönt att det gick bra! För de, misshandlarna alltså, kunde ju ha varit sådana som slår tjejer också.....

Inga kommentarer: