fredag 5 september 2008

Peter Sunde tvår sina händer.

Jag är så förbannad så jag hittar inte ord! Pirate bay har lagt ut förundersökningen på Arbogamorden, med obduktionsbilder på barnen och allt. Pappan till barnen har vädjat till dem att ta bort bilderna men Pirate bay har svarat: "Det var ett jävla tjat. Nej, nej och åter nej".

Jag citerar från SvD: "– Jag tycker inte att det är vår uppgift att bedöma om någonting är etiskt eller oetiskt eller vad andra människor vill lägga upp på nätet, säger sajtens pressansvarige Peter Sunde till TV4 Nyheterna.
– Folk ska få uttrycka sig och sprida material som de tycker är viktigt, det är en av de saker vi kämpar för och om det sedan används för saker som kan vara obehagliga så visst, men det är viktigare att det finns en sådan möjlighet än att det inte finns, tillägger han. " slut citat.

Till PETER SUNDE, jag hoppas att du någon gång träffar en galning och det bara säger KLICK.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men du, kan du inte skicka ett mejl till tingsrätten med? De tillhandahåller även de obduktionsbilder som du kan se mot en kopieringskostnad.
Dessutom har inte piratebay lagt ut någonting.

Joakim Draköga sa...

Hej hdr-fotgrafen, jo du har helt rätt. Det är klart att folk skulle ha skrivit till tingsrätten för att begära bilder, skickat med porto + kopieringsavgift och sedan väntat på bilderna där hemma. Bara för att man kan se bilderna med några enkla tryck på musen, det gör ju inte att det blir fler som "stillar" sin nyfikenhet.. Idiot!

Om nu Pirate bay inte "lagt" ut någonting, varför svarar Peter Sunde på frågorna, eller vi går ett steg till varför svarar han så otroligt korkat på frågorna? Jag antar att åtminstone han anser att Pirate Bay har någon delaktighet i detta.

Anonym sa...

Vad jag menade ang. tingsrätten var att du skulle klaga hos dem. Eller snarare hos åklagaren där som valde att inte sekretessbelägga bilderna.

Piratebay fungerar som google. Bildgoogla på dead children så får du fram bilder i samma kaliber. Det är alltså inte google eller piratebay som bilderna ligger på, utan hos besökarnas datorer.

Personligen tycker jag att alla offentliga handlingar ska ligga på nätet. Däremot kan gärna domstolen ta bort bilder på personer.

För övrigt har inte pappan skickat något mejl utan hans flickvän. Och en moderator svarade från ett hotmailkonto. Mejlkonversationen hade varit intressant.

Joakim Draköga sa...

Ok, förlåt att jag blev förbannad, jag trodde att du menade som jag skrev i kommentaren innan. Det kanske man ska göra, skriva till åklagaren som lät bli att sekretessbelägga bilderna alltså.

Det andra med pirate bay, jag har aldrig varit där inne, kan de inte ta bort länkar till bilderna? Eller är jag helt ute och cyklar? Jag vidhåller fortfarande att Peter Sunde hade idiotiska svar på frågorna. Antingen ska han inte svara på frågorna om han anser att Pirate bay inte har något med saken att göra. Eller om det är tvärtom, tycker jag att svaret: "Jag tycker inte att det är vår uppgift att bedöma om någonting är etiskt eller oetiskt eller vad andra människor vill lägga upp på nätet." Är för mycket. Hur var/är det med pedofilerna? Stoppas de eller inte?

Anonym sa...

Läs detta och få en annan bild:
http://thepiratebay.org/censur.php