torsdag 18 september 2008

ICA = maximal profit

Det är inte ofta jag handlar på ICA, det är p.g.a. deras HUTLÖSA PRISER och att de har blivit så stora att de glömt bort varför de finns till, de existerar endast för att kunder handlar på ICA, den dagen kunderna inte kommer då är det bara att invänta konkursen.

I aftonbladet läser jag att ICA en oerhört stor makt inom matvaruhandeln. Makten används till att pressa ned priserna hos leverantörerna, inte för att vi kunder ska få billigare varor (som de HAR MAGE att själva påstå) - det skulle kunna vara en positiv följd av ICA´s makt - nej den enda anledningen är att profiten ska bli så hög som möjligt. ICA betalar så lågt pris som möjligt till sina leverantörer, och vill att vi kunder ska betala ett så dyrt pris som möjligt, allt för så god avkastning som möjligt.

Det är just för profitens skull ICA börjat sälja sina ”ICA-produkter”, de byter ut väletablerade märken, Felix är ett exempel, för ”sitt” eget märke som oftast är en MYCKET billig kopia som ICA helt enkelt bytt etikett på, men ICA gjorde nog en miss där. Jag tror inte att kunderna vill ha en ketchup som iof är 2 kronor billigare men smakar apskit. När ICA till slut fyllt hyllorna med ”sitt märke” och valfriheten är ett minne blott, då har nog kunderna följt med den goda kvalitén till andra butiker.

I länken ovan är Aftonbladets rubrik till Karin Ahlborg artikel, jag citerar: ” Icas fel att Scan spolar Coop… I förra veckan skrev jag om hur Ica infört bojkott av Felix ketchup och andra tomatbaserade varor. Det handlar om strandade prisförhandlingar. Och för två dagar sedan bestämde sig Coop för att bojkotta Scans olika charkuterier av samma anledning.”, slut citat.

Nu vet jag att både Coop och AB går med samma ideologiskt tänk, att AB skyller Coop´s förehavanden på ICA är väl ett bevis på att den tesen är sann, men det är den inte! Coop har sedan länge börjat be till samma PROFITGUD som ICA.

Så kära läsare, VI tillsammans har makten! Om vi slutar handla på ICA eller Coop, så lovar jag att priserna lär sjunka och Felix åter står i ICA-hyllorna.

Inga kommentarer: